Aangepast Wetsvoorstel Versterking Regie Volkshuisvesting

Aangepast Wetsvoorstel

Inleiding

In maart 2024 is door het vorige kabinet het wetsvoorstel Wet versterking regie volkshuisvesting (Wvrv) naar de Tweede Kamer gestuurd. Hierin wordt geregeld dat overheden kunnen sturen op hoeveel, waar en voor wie er wordt gebouwd. De woningbouw moet versnel worden. Op 13 februari 2025 is door de huidige minister Mona Keijzer het aangepaste wetsvoorstel Wvrv naar de Tweede Kamer gestuurd. Het wetsvoorstel is verbeterd op basis van de afspraken uit het regeerprogramma. De wet moet zorgen voor voldoende betaalbare woningen, kortere procedures en gelijke kansen voor urgent woningzoekenden. In deze blog wordt ingegaan op het aangepaste wetsvoorstel.

Wetsvoorstel Versterking Regie Volkshuisvesting

De Wvrv zorgt voor de wettelijke verankering van alles wat op het gebied van volkshuisvesting in gang is gezet. Hiermee krijgen het Rijk, provincies en gemeenten toepasselijke juridische instrumenten in handen om met meer regie en tempo betaalbare woningen te bouwen. Het Rijk en provincies kunnen op die manier met instructieregels juridische knopen doorhakken, bijvoorbeeld over woningbouwlocaties.

Aangepast Wetsvoorstel Wvrv

In het aangepaste voorstel staat dat 2/3 van de nieuw te bouwen woningen in Nederland betaalbaar moeten zijn voor mensen met een midden- en laag inkomen. Bovendien wordt expliciet geregeld dat per regio 30% van de nieuwbouw sociale huurwoningen moeten zijn. Daarnaast zorgt dit wetsvoorstel ervoor dat naast mantelzorgwoningen op het eigen erf ook woningen voor eerstegraads familieleden vergunningsvrij worden. Verder wordt de zogeheten ‘Ladder voor duurzame verstedelijking voor woningbouw geschrapt’. Deze wijziging moet ervoor zorgen dat de procedures voor bouwen buiten de bebouwde kom korter worden. Hieronder worden deze zaken nader toegelicht.

2/3 betaalbaar in nieuwbouw

Het kabinet wil ervoor zorgen dat mensen met een midden- of laag inkomen in elke gemeente een eerlijke kans hebben op een betaalbare woning. Daarom worden gemeenten verplicht om bij nieuwbouw een bepaald percentage betaalbare woningen op te nemen. Dit betekent dat ze óf 40% van de nieuwe woningen moeten reserveren voor middeninkomens (zoals betaalbare koopwoningen en middenhuur), óf 30% moeten bestemmen voor sociale huur. De precieze verdeling hangt af van de bestaande sociale huurvoorraad in een gemeente. Heeft een gemeente al meer sociale huurwoningen dan het landelijk gemiddelde? Dan moet de focus liggen op woningen voor middeninkomens. Ligt het percentage sociale huur juist op of onder het gemiddelde? Dan moet minstens 30% van de nieuwbouw sociale huur zijn.

Met deze regels wil het kabinet ervoor zorgen dat er overal in Nederland voldoende betaalbare woningen beschikbaar komen. Deze  wijziging van het wetsvoorstel betekent dat de totale gemeentelijke programmering in een woningbouwregio moet leiden tot 2/3 betaalbare woningen en 30% sociale huur, aldus de minister.

Vergunningsvrij mantelzorg- en familiewoningen bouwen op eigen erf

Het bijbouwen van een mantelzorg- of familiewoning op bestaande kavels bij een woning kan een oplossing bieden voor een grote groep mensen die zo lang mogelijk in hun eigen omgeving wil blijven wonen. Met het aangepaste wetsvoorstel wordt mogelijk gemaakt dat mantelzorg- of familiewoning op eigen erf vergunningvrij wordt gebouwd. Ter onderbouwing geeft de minister aan het belangrijk te vinden dat mensen zo lang mogelijk zelfstandig in hun eigen leefomgeving kunnen blijven wonen als zij dat willen. De precieze voorwaarden hiervoor moeten nog worden uitgewerkt.

Kortere procedures

Het is ook de bedoeling om procedures te verkorten om de woningbouw te versnellen. Bij woningbouwprojecten vanaf 12 woningen komt er één gang naar de rechter in plaats van twee. Bij deze projecten doet de bestuursrechter binnen zes maanden uitspraak, het beroep wordt versneld behandeld en de redenen van het beroep moeten sneller zijn ingediend.

Juridisch advies is altijd maatwerk. Deze blog bevat algemene informatie. Hoewel het artikel met veel aandacht en zorgvuldigheid is geschreven, is het verstandig om in een voorkomend geval altijd deskundig juridisch advies in te winnen. (Lees onze disclaimer).

Janske Schrijnemaekers

Advocaat & Partner

AdvocaatNeem contact op