Download dit artikel als PDF 13 oktober 2023

Een merknaam van de concurrent als zoekterm in Google Ads gebruiken, mag dat?

Google een willekeurig woord en je krijgt duizenden of misschien zelfs miljoenen zoekresultaten. Slechts een handje vol mensen klikt verder dan de eerste paar pagina’s, dus bovenaan de lijst staan loont. In de praktijk gebruiken bedrijven regelmatig de naam van hun concurrent om in het oog te springen, maar mag dat wel?

Ondernemingen hebben een merknaam wanneer ze hun naam als merk hebben geregisterd. Door de registratie kunnen ze optreden tegen het gebruik van de merknaam door andere bedrijven. De merkhouder kan het gebruik verbieden wanneer sprake is van verwarring bij het publiek. Alhoewel de zoektermen (adwords) in het advertentieprogramma Google Ads niet zichtbaar zijn voor het publiek, kunnen ze toch voor verwarring zorgen. Mijn collega Tim de Klerck schreef eerder al een blog over deze kwestie. Op 19 september 2023 heeft de rechter wederom bepaald dat adwords inbreuk kunnen maken op de rechten van merkhouders.

Fleurop vs. Bloemenwinkel.nl
Allereerst kort de feiten in deze zaak. Fleurop is een bezorgnetwerk van bloemisten die onder eigen naam bloemen en boeketten aanbieden. Ze is houder van het woordmerk Fleurop en sleept Bloemenwinkel.nl voor de rechter wegens inbreuk op haar merk. Het concurrerende bezorgnetwerk Bloemenwinkel.nl had Google Ads betaald om Bloemenwinkel.nl bovenaan de zoekresultaten van Google te plaatsen wanneer gebruikers zochten op het woord Fleurop. Mag dat, of maakt Bloemenwinkel.nl daarmee inbreuk op het merk?

De voorzieningenrechter constateert dat het relevante publiek Fleurop als een groot bezorgnetwerk beschouwt, terwijl ze Bloemenwinkel.nl niet kent. Aangezien veel verschillende bloemisten zich bij Fleurop hebben aangesloten, is voor het publiek niet te bepalen of Bloemenwinkel.nl daar onderdeel van uitmaakt of dat het een concurrent is. Die informatie kan de consument ook niet uit de advertentie van Bloemenwinkel.nl afleiden. De consument kan Bloemenwinkel.nl zien als onderdeel is van het netwerk van Fleurop. Daarmee komt de voorzieningenrechter tot de conclusie dat sprake is van verwarring en veroordeelt de vennootschap achter bloemenwinkel.nl tot het staken en gestaakt houden van de inbreuk, op straffe van een dwangsom.

Waar het hier dus vooral op mis ging is de onterechte band die wordt gesuggereerd tussen Fleurop en Bloemenwinkel.nl. Er wordt daarmee (mogelijk) onterecht meegelift op de bekendheid van Fleurop.

Tot slot
Ga je adwords gebruiken? Wees dan heel voorzichtig met het gebruiken van de merknaam van je concurrent. Wil je toch de merknaam gebruiken? Besteed dan extra aandacht aan de inhoud van de advertentie. Zorg ervoor dat het voor het publiek duidelijk is dat jouw onderneming geen band heeft met de merkhouder.

Vragen over dit onderwerp? Neem dan contact op met Maud of één van haar collega’s van onze sectie IE, IT & Privacy

 

Juridisch advies is altijd maatwerk. Deze blog bevat algemene informatie. Hoewel het artikel met veel aandacht en zorgvuldigheid is geschreven, is het verstandig om in een voorkomend geval altijd deskundig juridisch advies in te winnen. (Lees onze disclaimer).