Download dit artikel als PDF 16 juli 2014

Apple mag de winkelinrichting van een Apple-store registreren als merk

Apple mag de winkelinrichting van haar flagshipstore als merk registreren. Dat heeft het Hof van Justitie van de Europese Unie op 10 juli 2014 bepaald. Het betreft het hieronder afgebeelde merk:

In 2010 lukte het Apple al om in de Verenigde Staten de winkelinrichting van een Apple flagshipstore vast te leggen als een beeldmerk. Maar in Europa ging dat echter niet zo makkelijk. In 2013 kreeg Apple van het Duitse merkenbureau bij een internationale aanvraag tot inschrijving van de winkelinrichting als merk nul op het rekest. Het Duitse merkenbureau vond dat een winkelinrichting c.q. een tekening van een ruimte, niet gezien kon worden als een merk.

Apple was het daar niet mee eens en ging in beroep tegen deze beslissing. Een Duitse rechter legde de vraag (door middel van een zogenaamde “prejudiciële vraag”) voor aan het Europese Hof van Justitie. Het Hof heeft nu bepaald dat Apple in Europa zijn winkelinrichting als merk mag registreren.

Het Europese hof deed deze uitspraak omdat de winkelinrichting aan de volgende drie criteria voldoet;
1. het is als zodanig een uniek teken;
2. het kan worden weergegeven in een illustratie c.q. grafische voorstelling; en
3. het zorgt ervoor dat de producten of diensten van een bedrijf onderscheiden kunnen worden van die van anderen.

Een merkbescherming voor de inrichting van winkels, is niet gebruikelijk. Het publiek is namelijk niet gewend om een winkelinrichting an sich als een merk op te vatten. Het hof stelde daarover dat het niet kan worden uitgesloten dat de inrichting van een verkoopruimte kán identificeren als afkomstig van een bepaalde onderneming. Deze zou dan wel significant moeten verschillen van wat in de betrokken economische sector gebruikelijk is, om zo voldoende onderscheidend te kunnen zijn om als merk te kunnen dienen.

Het feit dat het Hof nu heeft aangegeven dat een winkelinrichting an sich geschikt kan zijn om als merk gezien te kunnen worden, wil nog niet meteen zeggen dat het merk ook daadwerkelijk een geldig merk is. Hiervoor is noodzakelijk dat een merk daadwerkelijk onderscheidend is. Deze concrete toetsing laat het Hof feitelijk over aan de Duitse rechter. In het geval dat het merk alsnog zou worden geweigerd, zal Apple moeten aantonen dat haar winkelinrichting is ingeburgerd en dat het publiek de betreffende winkelinrichting herkent/identificeert als afkomstig van Apple.

Voor meer informatie over dit onderwerp kunt u contact opnemen met één van onze specialisten van de sectie Intellectueel Eigendom & IT.

Deze blog bevat algemene informatie en is met veel aandacht en zorgvuldigheid geschreven. Juridisch advies is echter altijd maatwerk. Wint u dus in een voorkomend geval altijd deskundig juridisch advies in. (Lees onze disclaimer).