Download dit artikel als PDF 15 juni 2021

Brancheleden gaming – René Otto

Wij werken met diverse brancheteams die gevormd worden door advocaten die een specifieke kennis of passie hebben voor de betreffende branche. Daardoor weten zij precies wat er binnen de sector leeft. En dat is belangrijk. Want een goede advocaat is niet alleen het beste op zijn vakgebied, maar weet ook wat zijn klant dagelijks bezighoudt. Maar wie zijn deze advocaten eigenlijk? Middels vier korte vragen presenteren wij ze graag aan u.

Dit keer is het de beurt aan René Otto van het brancheteam gaming:

1. Waarom maak je onderdeel uit van dit brancheteam?

Games spelen een belangrijke rol in mijn leven en hebben dat altijd al gedaan. Sinds mijn vierde liep ik al rond met mijn eerste Game Boy en ik heb ook mijn vriendin leren kennen via (online) gamen. De mogelijkheid om interactief bezig te zijn in een fictieve wereld die met veel zorg is vormgegeven is voor mij de ideale vorm van ontspanning en afleiding. Waar ik bij een film of boek soms nog met mijn gedachten kan afdwalen naar dingen die ik nog moet doen of die mij bezighouden, heb ik dat niet als ik bijvoorbeeld Hyrule aan het ontdekken ben in The Legend of Zelda. Daarnaast kan ik echt genieten van games als Super Mario, Horizon Zero Dawn, God of War en Resident Evil.

De gedachte dat ik dagelijks bezig kan zijn met een bijdrage te leveren aan de industrie en het ecosysteem die deze prachtige audiovisuele creaties mogelijk maakt, maakt mij een gelukkig mens!

2. Welk specialisme breng je mee in het brancheteam?
Ik houd mij bezig met intellectueel eigendom (met name auteursrecht), arbeidsrecht en commerciële contracten. Dit betekent dat ik mij onder andere bezighoud met zaken als publishing deals, contracten waarin de ontwikkeling van de game deels wordt uitbesteed, EULA’s voor games en andere licenties, merchandising en de bescherming van games tegen copycats. Maar mijn cliënten weten mij ook te vinden voor personeelsvraagstukken. Doordat ik zowel kan assisteren bij de ‘core business’ als bij het personeel, ben ik vaak de huisadvocaat of ‘trusted advisor’ van mijn cliënten.

3. Waar ben je trots op?
Dat wij het enige full-service juridische team van Nederland hebben opgebouwd dat zich puur focust op games. Hierdoor worden wij door (inter)nationale partijen bij allerlei prachtige initiatieven en ontwikkelingen betrokken. Denk bijvoorbeeld aan de overname van Vertigo Games door de Embracer Group voor € 115 miljoen en het wereldwijd assisteren van Cooler Master bij hun samenwerkingen met influencers die games streamen via Twitch. Maar ook het juridisch adviseren over het ontwikkelen en uitgeven van games als Pine, The Falconeer, Deliver us the Moon en talloze andere onaangekondigde projecten.

Dat maakt mij tegelijkertijd ook erg trots op ons kantoor. VIL is niet alleen een informeel en gezellig kantoor, maar ook een kantoor dat altijd openstaat voor frisse en innovatieve ideeën van jonge advocaten en daarbij deze jonge advocaten in staat stelt om zichzelf te ontwikkelen op een manier die bij hen past. Daarbij schuwt ons kantoor niet om van de reeds gebaande paden af te gaan. Dat is iets wat een zeldzaamheid is in de advocatuur, omdat onze sector toch bekend staat als archaïsch en traditioneel.

Op persoonlijk niveau ben ik trots op het feit dat ik ben uitgeroepen tot “Game Changer” bij de Game Bakery Awards. Dat is een award voor de persoon die de meest positieve invloed heeft gehad op de Nederlandse gamesindustrie. Zowel de nominaties als de uiteindelijke winnaar werden bepaald door de stem van ruim 470 professionals uit de industrie. Die waardering vanuit de industrie voor mijn werk doet mij erg veel!

4. Waar blijkt jouw passie voor de branche of voor het recht nog meer uit?
Naast mijn juridische werkzaamheden probeer ik ook op een andere wijze een bijdrage te leveren aan de industrie. Zo ben ik ambassadeur van Women in Games (een organisatie die zich inzet voor meer diversiteit in de gamesindustrie) en secretaris bij Breda Game City (een organisatie die zich inzet om de game-industrie in Breda verder te stimuleren, ontwikkelen en ondersteunen). Daarnaast probeer ik startende ondernemers in de industrie en studenten aan de gamesopleidingen meer te leren door het geven van (gast)colleges en coachsessies.