Download dit artikel als PDF 01 april 2015

De Participatiewet, hoe zit het ook alweer?

Door de commotie rondom de invoering van het nieuwe ontslagrecht (de Wet Werk en Zekerheid) ontstaat het gevaar dat andere wetswijzigingen onderbelicht blijven. Herinnert u zich dat op 1 januari 2015 de Participatiewet in werking is getreden? Op 31 maart jl. heeft de Eerste Kamer ingestemd met het wetsvoorstel "banenafspraak en quotum arbeidsbeperkten" (Quotumwet). Deze wet regelt hoe de gemaakte afspraken in de Participatiewet worden uitgevoerd en nageleefd. De invoering van deze wet zal van invloed zijn op de bedrijfsvoering van ondernemingen.

Participatiewet
De bedoeling van de Participatiewet is dat meer mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een baan zullen vinden. Het betreft mensen die (onder de Participatiewet vallen en die) bijvoorbeeld geen wettelijk minimumloon (WML) kunnen verdienen, alsook mensen met een WsW-indicatie (Wet Sociale Werkvoorziening) of jongeren met een Wajong-uitkering met arbeidsvermogen en mensen met een Wiw-baan (Wet inschakeling werkzoekenden) of ID-baan (Instroom- en Doorstroombanen). Sociale partners en gemeenten hebben afgesproken dat mensen op de Wsw-wachtlijst en Wajongers de eerste jaren voorrang krijgen bij het plaatsen op een baan. Om dit doel te bereiken hebben de sociale partners afgesproken dat er (tot 2026) 100.000 extra banen vanuit het bedrijfsleven en (tot 2024) 25.000 extra banen vanuit de overheid moeten worden gecreëerd. De sociale partners hebben afgesproken dat deze doelstelling uiterlijk in 2026 behaald moet zijn.

In 2016 controleert het kabinet of de afgesproken aantallen extra banen over het jaar 2015 zijn gehaald. Als dat niet zo is, treedt de quotumheffing in werking. De quotumheffing zal (dus) op zijn vroegst per 1 januari 2017 geactiveerd worden. Is deze heffing eenmaal geactiveerd, dan kan dit niet meer worden teruggedraaid en blijft de quotumheffing actief. Deze quotumheffing houdt in dat er per werkgever wordt bekeken hoeveel arbeidsplaatsen er hadden moeten worden ingevuld. Om te berekenen wat het quotumtekort per werkgever is, heeft de wetgever een uitgebreide berekeningsmethode bedacht. Kort en goed komt de quotumheffing erop neer dat de werkgever een naheffing van € 5.000,- per niet ingevulde arbeidsplaats verschuldigd zal zijn. Op 23 maart 2015 heeft het Ministerie van SZW een kennisdocument gepubliceerd waarin antwoord wordt gegeven op enkele praktische vragen met betrekking tot de verplichtingen voortvloeiend uit de Participatiewet en de Quotumwet.

Voor meer informatie over de Participatiewet kunt u contact opnemen met één van onze specialisten Arbeid & Medezeggenschap.
 
Deze blog bevat algemene informatie en is met veel aandacht en zorgvuldigheid geschreven. Juridisch advies is echter altijd maatwerk. Wint u dus in een voorkomend geval altijd deskundig juridisch advies in. (Lees onze disclaimer).