Download dit artikel als PDF 22 februari 2021

Brancheleden zorg - Catelijne Bach

Wij werken met diverse brancheteams die gevormd worden door advocaten die een specifieke kennis of passie hebben voor de betreffende branche. Daardoor weten zij precies wat er binnen de sector leeft. En dat is belangrijk. Want een goede advocaat is niet alleen het beste op zijn vakgebied, maar weet ook wat zijn klant dagelijks bezighoudt. Maar wie zijn deze advocaten eigenlijk? Middels vier korte vragen presenteren wij ze graag aan u.

Dit keer is het de beurt aan Catelijne Bach, brancheteam zorg:

1. Waarom maak je onderdeel uit van dit brancheteam?
In 1998 mocht ik voor het eerst meewerken in een overname van een keten van apotheken. Toen heb ik ervaren dat zorg echt iets is wat bij mij past. Zorg gaat echt ergens over. Een zorgaanbieder laveert tussen het hardcore uitoefenen van het beroep en het zijn van ondernemer. Dat gaat de ene zorgaanbieder gemakkelijker af dan de andere. Het is mooi om daarin als advocaat sparringpartner te zijn voor de zorgprofessional en de ondernemer in de zorg.

2. Welk specialisme breng je mee in het brancheteam?
Ondernemingsrecht en wel in het bijzonder mijn expertise op het gebied van bedrijfsovernames, het opzetten van samenwerkingsverbanden en de governance daarbij, ofwel: Hoe richt je een organisatie slim en integer in. Daarnaast heb ik door de jaren heen ook veel kennis gekregen op het gebied van de meer gezondheidsrechtelijke thema’s. Zo sta ik met mijn team regelmatig zorgaanbieders bij in het kader van de inkoop van zorg door zorgverzekeraars en gemeenten, en bij de discussie die daar soms uit voortvloeit. Denk bijvoorbeeld aan materiële controles. Maar eerlijk gezegd breng ik vooral mijn gezonde verstand mee. In combinatie met een luisterend oor en invoelend vermogen kom je dan een heel eind om snel ‘knopen’ te ontwarren of juist door te hakken voor een cliënt.

3. Waar ben je trots op?
Na al die jaren heb ik een mooi en groot netwerk opgebouwd van trouwe klanten met wie ik een mooie band heb opgebouwd. Soms ‘shoppen’ ze ergens anders voor juridische ondersteuning. Maar als het echt moeilijk of delicaat wordt, weten ze me altijd weer te vinden.  

4. Waar blijkt jouw passie voor de zorg voor of voor het recht nog meer uit?
Sinds vorig jaar ben ik lid van de externe klachtencommissie bij een VV&T instelling. Wat we daar als commissie zo af en toe op ons bordje krijgen, wil mij nog wel eens raken. De klachten zijn lang niet altijd terecht; vaak zien we de worsteling tussen familieleden, die het allerbeste willen voor hun dierbare en het verzorgende personeel, dat vaak nog veel meer zou willen doen, maar het eenvoudig niet kan. Als commissie kunnen wij een brug slaan van de een naar de ander, allereerst en vooral door begrip te hebben voor deze worsteling. Dat gaat binnen de kaders van het recht, maar voert uiteraard veel verder dan het juridische.