Download dit artikel als PDF 28 december 2020

Brexit handelsdeal is een feit!

Op Kerstavond was het eindelijk zover: de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk sloten (na jaren van onderhandelen) een akkoord over hun toekomstige handelsrelatie. Daarmee werd een ‘no deal’ scenario, waarmee het VK zónder deal de EU zou verlaten, op de valreep voorkomen.

Het tweeduizend pagina’s tellende akkoord omvat tal van afspraken. De komende periode zullen er op onze website verschillende blogs verschijnen, waarin nader zal worden ingegaan op de afzonderlijke wijzigingen die de Brexit met zich meebrengt. Daarop vooruitlopend worden in deze blog alvast enkele belangrijke afspraken en wijzigingen aangestipt.  

Vrije handel zonder quota en heffingen
Het belangrijkste onderdeel van het akkoord bestaat uit een vrijhandelsovereenkomst tussen de EU en het VK. Dat betekent dat er kan worden gehandeld zonder importheffingen en zonder quota die wel voor andere handelspartners van de EU gelden.

Er is één ‘maar’: als toekomstige geschillen tussen de EU en het VK hoog oplopen, dan kan één van de partijen bij wijze van straf eenzijdig tijdelijke invoerheffingen of quota invoeren. Een nog te vormen arbitragetribunaal zal in die gevallen achteraf moeten gaan bepalen of tijdelijke herinvoering van tarieven geoorloofd was.

Afspraken over visserij in Britse wateren
De Brexit-afspraken over de visserij zullen vermoedelijk niet erg enthousiast zijn ontvangen. De EU en het VK konden het lange tijd niet eens worden over hoeveel vissers uit de EU na 1 januari nog in Britse wateren mochten vissen (en tegen welke voorwaarden). Volgens het gesloten akkoord krijgen vissers uit de EU tenminste de komende 5,5 jaar nog toegang tot de Britse wateren. Wel gaat het vangstquota behoorlijk omlaag. Europese vissers mogen een kwart minder vis vangen dan voorheen. Inmiddels is duidelijk dat dit de Nederlandse overheid tientallen miljoenen zal gaan kosten. In de praktijk zijn er al veel discussies aan de gang over het leveren van vis, met name vanuit het Verenigd Koninkrijk naar de EU.

Vrij personenverkeer niet meer mogelijk
Ook het vrije personenverkeer houdt met de Brexit op te bestaan. Door de ‘harde grens’ is een paspoort (of in eerste instantie een ID-bewijs) nodig om af te reizen naar het VK. Wie langer dan negentig dagen in het VK wil blijven heeft inmiddels een visum nodig. EU-inwoners kunnen dus niet ‘zomaar’ meer in het VK gaan werken, wonen of studeren. Daarnaast gelden er tal van douaneformaliteiten, zoals controles bij de import of export van voeding, dieren en planten.

Noord-Ierland blijft deel uitmaken van de Europese interne markt
De grens tussen Ierland en Noord-Ierland werd door de Brexit een buitengrens van de EU. Daar horen grenscontroles bij, maar dit wilden Ierland en Noord-Ierland niet. Daarom zijn er afspraken gekomen om grenscontroles te voorkomen en blijft Noord-Ierland deel uitmaken van de interne markt. Goederen die in Noord-Ierland geproduceerd worden kunnen daardoor, net zoals nu, zonder problemen naar de EU worden vervoerd.

EU en VK blijven samenwerken op het gebied van veiligheid
In grensoverschrijdende politieonderzoeken en justitiële diensten blijven de EU en het VK samenwerken. Deze samenwerking ziet er wel anders uit dan vóór de Brexit: door het vertrek uit de EU is het VK namelijk geen volwaardig lid meer van Europol en Eurojust. Ook heeft het VK geen toegang meer tot het Schengen Informatie Systeem, waarin gegevens van gezochte personen worden opgeslagen. De EU en het VK zullen nog afspraken gaan maken over een andere wijze waarop informatie kan worden uitgewisseld.


Wilt u meer weten over de Brexit? Wij houden u op de hoogte 
middels onze blogs. U kunt ook contact opnemen met Arvid Munsters.

Deze blog bevat algemene informatie en is met veel aandacht en zorgvuldigheid geschreven. Juridisch advies is echter altijd maatwerk. Wint u dus in een voorkomend geval altijd deskundig juridisch advies in. (
Lees onze disclaimer).