Download dit artikel als PDF 15 mei 2017

Column: Digitale domheid

Laatst werd een afgewezen sollicitant door een medewerker van de werkgever in een interne e-mail zeer discriminerend weggezet (‘is niks, neger’). Interne e-mails hebben er echter een handje van om te pas en te onpas tevoorschijn te komen. Schokkend voor de sollicitant en dodelijke PR voor de werkgever.

Rap tempo
Het zijn verwarrende tijden. Ik vertel u niets nieuws. Automatisering, internet, social media, ook in traditionele beroepen als de advocatuur dringt de nieuwe tijd in rap tempo door. Het contact met onze klanten en onze informatievoorziening is tegenwoordig grotendeels digitaal. Maar de digitale wereld kleurt ook steeds meer de inhoud van onze zaken. Dit gaat niet alleen op voor onze in ICT gespecialiseerde advocaten. Ook voor onze arbeidsrechtadvocaten is het dagelijkse kost. Robots veranderen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt. Uber creëert zzp-plaatsen, geen arbeid meer zoals Lodewijk Asscher voor ogen stond.

Ongewenst online
In de verhouding tussen werknemer en werkgever bepaalt internet, e-mail en social media steeds meer de relatie. Een prangend voorbeeld gaf ik hierboven al. Werkgevers en werknemers zijn zich hiervan veel te weinig bewust. Zo bleek een aspirant-docent geschiedenis ooit aanwezig geweest te zijn bij een bijeenkomst van de rechts-extremistische Nederlandse Volksunie. Toen ouders dat al googelend ontdekten, was zijn carrière voorbij nog voordat die was begonnen. Maar ook werknemers die zich klussend op Facebook vertonen terwijl ze zich toch echt eerst ziek hadden gemeld. Of medewerkers die zich op Twitter onheus uitlaten over hun werkgever. Ze zijn niet meer op één hand te tellen.

Elk nadeel heb z’n voordeel
Cruyff had wel raad geweten met de nadelen van de moderne tijd. Die hebben namelijk ook voordelen. Draai het om. Struin het internet af, werkgever, voordat je iemand aanneemt. Check iemands Facebook als je twijfelt aan een ziekmelding. Lees eens wat je eigen medewerkers zoal Twitteren. Het is openbaar, gratis en het zijn bronnen van informatie. Maar let ook op je eigen online sporen. Al zijn onbehoorlijke mails over sollicitanten natuurlijk niet alleen op digitaal gebied heel dom.

 

Tevens verschenen in Regio Business