Download dit artikel als PDF 17 december 2020

De oplevering bij de overeenkomst van aanneming van werk: gebreken en herstel. Deel 2. De regeling in de UAV 2012.

In mijn eerdere blog van 15 december ging ik reeds in op de wettelijke regeling van oplevering van aangenomen werk. In deze tweede blog over hetzelfde onderwerp ga ik in op de regeling van de oplevering in de UAV 2012. In een derde blog zal ik de verborgen-gebreken-regeling nog toelichten.

Deel 2. De regeling in de UAV 2012
In de vorige blog ben ik reeds op de contractsvrijheid en het algemene opschortingsrecht ingegaan. Voor die algemene zaken wijs ik dan ook terug naar die vorige blog en hierna ga ik direct in op de oplevering op basis van de UAV 2012.

Opneming
De regeling voor oplevering in de UAV 2012 is wat uitgebreider dan de wettelijke regeling. Daarvoor wordt er een opneming gepland, doorgaans binnen acht dagen na de dag waarop de aannemer verwacht het werk voltooid te hebben. Die aankondiging doet de aannemer schriftelijk aan de directie. De directie houdt namens een opdrachtgever toezicht op de uitvoering van het werk en op de naleving van de overeenkomst. Na de opneming dient binnen acht dagen aan de aannemer schriftelijk te worden medegedeeld of het werk al dan niet is goedgekeurd. Indien wordt goedgekeurd, geldt als dag van goedkeuring (en als dag van oplevering) de dag waarop de betreffende mededeling aan de aannemer is verzonden. Indien goedkeuring wordt onthouden, dienen de gebreken die de redenen voor onthouding van de goedkeuring zijn, te worden opgegeven. Indien die mededeling niet binnen acht dagen wordt gedaan, wordt het werk geacht te zijn goedgekeurd op de achtste dag na de opneming.

Indien de opneming niet binnen vijftien dagen na de dag waarop de aannemer verwacht het werk voltooid te hebben geschiedt, kan de aannemer een nieuwe aanvraag aan de directie doen om binnen acht dagen op te nemen. Voldoet de directie hier ook niet aan, wordt het werk als opgeleverd beschouwt binnen acht dagen na verzending van de genoemde brief. Kleine gebreken, die niet aan ingebruikname in de weg staan, en die voor een volgende betalingstermijn kunnen geen reden zijn om goedkeuring te onthouden. De aannemer is gehouden die kleine gebreken wel zo spoedig mogelijk te herstellen.

Een andere mogelijkheid tot oplevering (in de UAV 2012) is nog dat de opdrachtgever zelf schriftelijk aan de aannemer mededeelt dat hij het werk voltooid acht. De vijfde dag na verzending van die mededeling door de opdrachtgever, geldt dan als dag dat het werk als opgeleverd wordt beschouwd. Na de dag van oplevering is de aannemer niet meer aansprakelijk voor tekortkomingen in het werk. Een uitzondering vormen ook hier de verborgen gebreken, waarop ik in een volgende blog nog inga.

Conclusie
Zoals uit de twee blogs blijkt, is er geen verplichting om de volledige aanneemsom te voldoen voorafgaand aan de oplevering. Partijen zijn vrij om af te spreken wat zij willen, maar een opdrachtgever heeft altijd het recht om betaling op te schorten van een bedrag dat in verhouding staat tot herstel van resterende gebreken.

De oplevering is een zeer belangrijk moment van het werk. Zowel voor de wettelijke regeling als de regeling op basis van de UAV 2012 geldt voor de opdrachtgever dat geconstateerde gebreken zoveel mogelijk bij oplevering dienen te worden gemeld. Wanneer deze zichtbaar zijn (in geval van de wettelijke regeling) of door de directie onderkend hadden kunnen worden (in geval van de UAV 2012), en niet zijn vermeld bij oplevering, komen deze na oplevering namelijk voor risico van de opdrachtgever.

Daarnaast is het van belang om deze momenten schriftelijk vast te leggen. Als een opneming schriftelijk wordt aangekondigd en/of er een proces-verbaal van oplevering wordt opgemaakt, kan er minder discussie plaatsvinden over wanneer een oplevering heeft plaatsgevonden. Door het zo veel mogelijk schriftelijk vastleggen van deze zaken, kunnen veel geschillen worden voorkomen en kan bovendien een juridische positie worden versterkt. In een branche waarin van oudsher veel mondeling wordt besproken en in het werk wordt opgelost, heeft dat wat voeten in de aarde om een omslag te maken.

Mocht er in een van uw projecten toch iets zijn misgegaan op dit gebied, of op andere gebieden, staan wij u graag bij en proberen we met u geschillen te voorkomen of deze op te lossen indien ze toch ontstaan.

 

Indien u meer wilt weten over dit onderwerp, kunt u contact opnemen met Roy van Helvoirt. Roy is lid van het brancheteam Bouw.

Deze blog bevat algemene informatie en is met veel aandacht en zorgvuldigheid geschreven. Juridisch advies is echter altijd maatwerk. Wint u dus in een voorkomend geval altijd deskundig juridisch advies in. (Lees onze disclaimer).